Groene initiatieven in Breda

• Groen
  • Duurzaam
Breda wordt steeds groener. Ook Bredanaars zijn druk bezig om Breda groener te maken. Dat doet op zijn of haar eigen manier. In de vorm van een gezamenlijke moestuin of door hergebruik te stimuleren. Ontdek hier een greep uit de groene initiatieven die je kunt vinden in het groene Breda!

Gezamenlijke moestuin

In Breda zijn er verschillende opties om een gezamenlijke moestuin te starten. Dat kan bijvoorbeeld via de Vereniging de Bredase Amateur Tuinder. Zo besloten ook vijf Bredase vrienden dat te doen. Het resultaat? Een berg aan verse groenten en fruit die veel beter smaken dan die van de supermarkt en een heus community gevoel!

Tuinplantenkringloop

Stel, je hebt een oud plantje dat geen plek meer heeft in je huis of tuin. Weggooien zou zonde zijn toch? Zeker als het plantje nog gezond is. Bij de Tuinplantenkringloop kun je terecht met al je oude plantjes en is het ook mogelijk om nieuwe plantjes mee naar huis te nemen! Zo gaan we bewuster om met het groen dat we in huis halen.

Gebruik van reststromen zoals ZoetZuur&Zout dat doet

In Breda zijn er verschillende initiatieven en ondernemingen die circulair aan de slag willen gaan met bepaalde producten. ZoetZuur&Zout is een perfect voorbeeld van wat je allemaal kunt doen met reststromen in de voedselindustrie die niet gebruikt worden. Zo wordt er van fruit dat niet in de supermarkt belandt jam gemaakt, waarbij de reststromen van dát proces weer worden gebruikt voor bijvoorbeeld kippenvoer!

Ruilinitiatieven in Breda

In plaats van iets nieuws kopen, kun je er ook eens voor kiezen om je spullen te ruilen! In Breda heb je verschillende ruilinitiatieven: van minibiebs tot verzorgingsspullen. In verschillende delen van Breda gaat er zelfs een kledingtas rond, waar je zelf wat uit kunt halen en opnieuw iets kunt teruggeven. Check in de video hieronder wat er allemaal mogelijk is!

Repair Cafés

Een concept dat voor velen nog onbekend is: Repair Cafés! Hier kun je terecht voor het repareren van al jouw kapotte spullen. Een groep (deskundige) vrijwilligers maakt jouw spullen met liefde weer bruikbaar. Ook Breda kent een aantal Repair Cafés. Leuk om bij aan te sluiten als vrijwilliger of natuurlijk om je spullen een tweede leven te geven!

Meer groen in Breda