Informatie

Het Beleg en de Overgave van Breda in 1624 en 1625 deert Breda kennelijk niet, want we laten die op drie plaatsen in onze stad zien: in het Stadhuis op de Grote Markt, in Stedelijk Museum Breda en op de Egmondgalerij van het Kasteel van Breda.

Las Lanzas
De schilderijen zijn bijna exacte kopieën van Diego Velázquez’s schilderij bekend onder de naam ‘Las Lanzas’ waaraan hij in 1634 begon. Het kunstwerk heeft een ereplaats in het Prado in Madrid en is i Spanje bijna net zo bekend als bij ons de Nachtwacht.

Voor Spanje was de Overgave van Breda een groot succes want de bakermat van de Nassaus en de sleutel naar Holland was na 35 jaar weer in Spaanse handen. Maar wat vond de toen overwegend katholieke bevolking van Breda daarvan?
Waren ze blij dat de Staatsen o.l.v. de Oranje-Nassaus eindelijk een keer het deksel op hun neus kregen? Of was er toch enig respect voor hun gouverneur, ‘die bastaard van Oranje’?

Lezing
Boudewijn van de Calseijde vertelt in zijn lezing over wat vóóraf ging aan het beleg, dat leidde tot de tragedie voor Breda. Je hoort ook over de achtergronden en de gevolgen en de mensen die ‘het echte werk’ voor hun rekening namen, te velde of aan de onderhandelingstafel.

Nassaudag
De Nassaulezing is de afsluiting van de jaarlijkse Nassaudag waarmee Breda zijn band met de Nassaus viert. Bekijk hier het programma.

Maandag 20 mei 202420:00

Leden Erfgoedvereniging Stad en Ommelanden: gratis